1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (2 votes, average: 2,50 out of 5)
Loading...

ایده های راه اندازی کسب و کار اینترنتی

کسب درآمد اینترنتی

کسب درآمد از اینترنت یکی از گرایش‌های جدی در سالهای اخیر است. با توجه به رشد روز افزون اینترنت همه ما به دنبال این هستیم که سهمی از فروش‌های اینترنتی داشته باشیم. وقتی می‌شنویم تا شش ماه اول سال 1400، 89 هزار فروشگاه اینترنتی ایرانی وجود دارد که دارای ای نماد (یکی از مجوزهای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی) است و درآمد فروشگاه‌‌های اینترنتی در سال گذشته میلیاردها دلار بوده است، طبیعی است که ما هم علاقه‌ مندیم سهمی از این حجم تراکنش‌ها داشته باشیم!

تصویر ایده پرداز کسب و کار اینترنتی

در این مسیر اما هزاران راه پیش روی ماست. ماهم سعی کردیم بهترین ایده های کسب و کار اینترنتی را معرفی کنیم؛ اما در میان انبوه ایده های کسب و کار آنلاین، ایده های پولساز کسب و کار اینترنتی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. با این حال خیلی از افراد برای شروع یک کسب و کار اینترنتی نمی‌دانند کدام ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی بهتر است؟ کدام ایده نمونه‌های موفقی در ایران دارد؟ باوجود ایده های کسب و کار اینترنتی که به خوبی اجرا شدند آیا جای کار برای سایر افراد در شهرستان‌ها هست یا خیر؟ مثلا آیا می‌توان یک کسب و کار اینترنتی در منزل بدون سرمایه در شهرستان محل سکونت‌مان راه بیندازیم؟ یا اینکه آیا طراحی سایت خبری درآمد خوبی را به همراه خواهد داشت یا خیر؟

کمربندهای‌تان را سفت و محکم ببندید؛ ما در این مقاله نسبتا طولانی علاوه بر پاسخگویی به سوالات شما در زمینه انتخاب موضوع کسب و کار اینترنتی، تعدادی از نزدیک‌ترین ایده های پولساز کسب و کار اینترنتی که می‌توان با هزینه و سرمایه اولیه کم راه‌اندازی کرد را جمع آوری کردیم تا شما بسته به نیاز محل سکونت خود، علاقه، استعداد و سرمایه‌ای که دارید، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و ظرف چند دقیقه با سایت ساز شگفت انگیز سی فایو آن کسب و کار اینترنتی را در شهر و دیار خود راه‌اندازی کنید و در سال‌های آینده کارآفرین موفق شهرتان باشید. 

تصویر ابزارهای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

تا ۱۰ سال آینده همه کسب و کارها آنلاین می شوند، دوست دارید کسب درآمد میلیونی داشته باشید؟

همانطور که می‌دانید گرایش مردم در سال‌های اخیر به سمت استفاده از سرویس‌های آنلاین سوق پیدا کرده است. البته که شدت آن در شهرهای بزرگ بیشتر به چشم می آید؛ اما رفته رفته این موج و تب استفاده از سرویس‌های آنلاین به سایر شهر و حتی روستاها هم هدایت خواهد شد؛ پس چه بهتر که شما جزو اولین نفراتی باشید که کسب و کارهای سنتی شهرتان را اینترنتی می‌کنید. طبق آمارها در سال‌های آینده کسب و کارهای آنلاین سه یا چهار برابر می‌شود و مشاغل سنتی جای خود را به مشاغل آنلاین خواهند داد!

ما در لابلای ایده های جالب کسب و کار اینترنتی با سرمایه اولیه کم، نمونه‌های موفق داخلی آن‌ها را هم معرفی خواهیم کرد. فقط کافیست همان ایده‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی را در شهر و منطقه خود نیاز سنجی کنید و اگر دیدید شهر یا محل سکونت شما هم ظرفیت اجرای این ایده را برای کسب و کار اینترنتی دارد، همان را پیاده کنید. نمونه‌های زیادی داشتیم که مثلا کپی دیجی کالا در یک شهر هستند و با زحمت و تلاش و اجرای خوب برای خودشان دم و دستگاهی به هم زدند و تشکیلات خوبی راه انداختند. درست است که هزینه راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بزرگ مثل دیجی کالا بسیار زیاد و کار آن پر زحمت، علمی و اصولی است؛ اما همین فروشگاه اینترنی را شما می‌توانید برای صنایع دستی شهر و دیارتان راه‌اندازی کنید و به راحتی هم در نتایج گوگل رتبه کسب کنید و هم مشکل و نیاز همشهریان‌تان را برطرف نمایید و گردشگران داخلی و خارجی را نیز با صنایع دستی شهرتان آشنا کنید.

پیش از آن که ایده های جدید برای کسب و کار اینترنتی را عنوان کنیم، بهتر است ابتدا نکاتی را درباره ایده های کسب و کار آنلاین به شما یادآور شویم.

تصویر ایده پرداز

هنگام انتخاب ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی این نکات را از قلم نیندازید!

این روز‌ها خیلی از افراد به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند یک کسب و کار اینترنتی برای خودشان ایجاد کنند و از آن کسب درآمد داشته باشند. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای شروع یک کسب‌ و‌ کار، ایده‌ اولیه‌ آن است. به زبانی دیگر، اینکه می‌خواهید دقیقا چکار کنید و از چه چیزی درآمد کسب کنید.

ممکن است در ابتدا سوالات زیادی برایتان ایجاد شود؛ از جمله اینکه انواع وبسایت چه هستند؟ سایت فروشگاهی بهتر است یا وبلاگی؟ درآمد فروشگاه اینترنتی چقدر است؟ چه نوع کسب و کار و سایتی راه‌اندازی کنم؟ هزینه طراحی سایت چقدر است؟

همچنین افراد زیادی هستند که ایده های کسب و کار اینترنتی زیادی در سر دارند و شاید هیچ وقت آن‌ها را به مرحله‌ اجرا نرسانند. در موضوع کسب‌ و‌ کار، ایده پردازی جایگاه بسیار مهمی دارد؛ همچنین فقط محدود به شروع کار نمی‌شود.

برای ایده پردازی می‌توانید با گشت و گذار در اینترنت و مشاهده کسب و کارهای موفق از آنها الگو برداری کنید.

 

موضوع ایده پردازی کسب و کار بهتر است چه باشد؟

در ابتدا باید زمینه‌ کاری خود را مشخص کنید. هر کسب‌ و‌ کار برای اینکه موفق باشد، باید بر اساس نیاز‌های جامعه درست شده باشد؛ پس اصلا مهم نیست که یک کارگاه بزرگ با تعداد زیادی کارمند دارید یا خودتان به تنهایی کسب درآمد از خانه انجام می‌دهید؛ اگر محصولی که تولید می‌کنید، مورد نیاز کاربر نباشد، موفق نخواهید شد. بسیاری از کسب و کار‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگی که هم‌اکنون بر بستر اینترنت در حال فعالیت هستند نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ برای مثال با شروع گسترده شدن شبکه‌های ارتباطی و اینترنت، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل شروع به ساخت موتور جستجو کردند تا بتوانند مطالب این شبکه‌ بزرگ جهانی را دسته بندی کنند. این بررسی‌ها، سایت‌هایی که مخاطب را راضی کرده و نیازش را برطرف می‌کنند، از دیگر سایت‌ها جدا کرده و به آن‌ها اعتبار می‌بخشد.

امروزه بیشتر چیز‌هایی که در اطراف‌مان می‌بینیم با تکنولوژی ترکیب شده‌اند؛ برای مثال، در سال‌های گذشته برای کارهایی مانند سفارش غذا، گرفتن آژانس، خرید وسایل و… مجبور بودیم تا از خانه خارج شویم و وقت بسیار زیادی را صرف آن بکنیم؛ اما امروزه با طراحی سایت‌های حرفه‌ای به سادگی و با تلفن همراه خود می‌توانیم بسیاری از این کار‌ها را انجام دهیم. پس برای اینکه کسب و کارمان موفق باشد، بهتر است که مطابق با نیاز جامعه پیش برویم.

اما شاید پیدا کردن نیاز‌های جامعه چندان هم آسان نباشد. برای این کار باید به اطراف خود نگاه کنید و ببینید چه مشکلاتی بر سر راه مردم وجود دارد. تحقیق در مورد کسب و کار اینترنتی و انواع آن می‌تواند بسیار کارساز باشد. همچنین می‌توانید از اطرافیان پرسش و پاسخ کنید و داده‌هایی را که به دست می‌آورید تحلیل کنید تا به یک نتیجه مطلوب برسید؛ برای مثال، استارتاپ ایرانی «بقچه» از مردم یک محله پرسید که دوست دارید چه چیزی را بتوانید به صورت آنلاین تهیه کنید و در نتیجه به ایده‌ سفارش آنلاین نان رسید.

 

برای انتخاب ایده های کسب و کار اینترنتی تقلید کنید!

در دنیای کسب‌ و کار، گاهی تقلید اصلا چیز بدی نیست و یا حتی شاید بتواند به درآمد بالایی منجر شود. بسیاری از کسب و کار‌ها هستند که در مورد کسب و کار‌های دیگر تحقیق می‌کنند و سپس ایده‌های آن‌ها را تقلید و از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند. این تقلید می‌تواند از نمونه‌های خارجی و ایده های ساخته نشده در ایران یا حتی نمونه‌های داخلی باشد. البته توجه کنید این الگوبرداری باید طوری باشد که مشتری دلیلی برای ترجیح دادن سرویس شما نسبت به سایر رقبا داشته باشد؛ به این معنا که الگوی کلی کسب و کار شما می‌تواند از جای دیگری برداشته شده باشد؛ اما باید یک تمایز بزرگ نسبت به رقبای‌تان داشته باشید.

بهترین تقلیدهایی که خروجی خوبی داشته‌اند، مثلا اسنپ کپی اوبر، تاچ سی و تاپ سی و ماکسیم و… همه یک کار یکسان انجام می‌دهند؛ آن هم درخواست خودرو است. بامیلو و دیجی کالا هم کپی فروشگاه‌های آنلاین بزرگ دنیا مانند آمازون هستند. پس تقلید کار بدی نیست؛ بلکه نحوه انجام آن ایده اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • مشکل کسب و کارهای موجود را حل کنید: شاید کمی برایتان عجیب باشد، ولی لزومی ندارد حتما به دنبال ایده های جدید کارآفرینی اینترنتی باشید! می‌توانید به دنبال مشکلات در سرویس‌های موجود بگردید و با حل کردن آن‌ها، یک مدل بهتر از آن‌ها را بسازید. البته توجه کنید که باید به دنبال مشکلات مخفی، ولی بزرگ باشید تا بتوانید به راحتی رقبا را کنار بزنید.
  • طرح‌های موجود را ترکیب کنید: بسیاری از سرویس‌های مشابه در اطراف وجود دارد، ولی هیچ کدام کامل نیستند. می‌توانید نقاط قوت آن‌ها را با هم ترکیب کنید و یک سرویس متفاوت بسازید.
  • داخلی‌سازی کنید: در کشورهای پیشرفته می‌توانید به دنبال ایده‌های بسیار زیادی بگردید که نمونه داخلی ندارند. می‌توانید این ایده‌ها را بیابید و آن‌ها را به صورتی گسترش دهید که مناسب اکوسیستم استارتاپی ایران باشد.

 

در انتخاب موضوعات کسب و کار اینترنتی متفاوت فکر کنید!

برای اینکه ایده‌ای موفق و متفاوت بسازید، باید متفاوت فکر کنید. می‌توانید با یک طوفان فکری شروع کنید. یک کاغذ کنار دست‌تان بگذارید و هر چه را که به ذهن‌تان می‌رسد بدون قضاوت و محدودیت بنویسید. در آخر می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید و به بهترین ایده‌ها برسید. همچنین تحقیق درمورد انواع کسب و کارهای اینترنتی در این مرحله می‌تواند روش خوبی باشد.

 

توجه به مشکلات هنگام ایده پردازی کسب و کار اینترنتی

فکر کنید و ببینید چه مشکلاتی دارید؛ مثلا اگر در یک روز گرم تابستان گرسنه باشید و غذایی پیدا نکنید، می‌توانید به ایده‌هایی مثل یک سرویس غذای آنلاین (مانند اسنپ‌فود و ریحون) برسید، یا اینکه اگر به دنبال فروش خانه و یا اتومبیل هستید می‌توانید ایده‌هایی مانند آگهی‌های اینترنتی (مانند دیوار و شیپور) را طراحی کنید؛ یا اگر دور و اطراف شما خشکشویی وجود ندارد می‌توانید برای محله خود و محله‌های اطراف‌تان خشکشویی آنلاین راه بیندازید، و یا مثلا اگر در آخر روز که خسته از سر کار باز می‌گردید و حال خرید برای خانه را ندارید، می‌توانید به ساخت فروشگاه مواد غذایی اینترنتی فکر کنید.

به همین سادگی!

 

تحقق آرزوها با انتخاب ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی

فکر کنید و ببینید چه آرزو‌هایی دارید که به شما حس خوبی می‌دهد؟ اگر عکاسی دوست دارید، چرا به دنبال یک ایده‌ فروش عکس نیستید؟ نوشتن دوست دارید؟ پس بهتر است یک وبلاگ بسازید و شروع به نوشتن کنید. مسافرت دوست دارید؟ می‌توانید یک سرویس گردشگری بسازید!

به این هم فکر نکنید که من نمی‌توانم این‌گونه کسب و کارها را راه‌اندازی کنم و موفق‌شان کنم یا من دانش کافی ندارم. بسیاری از سایت‌ها هستند که آموزش رایگان کسب و کار اینترنتی را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ فقط کافیست شروع کنید.

 

آینده نگری برای رسیدن به ایده های خلاقانه کسب و کار اینترنتی

هر روز اخبار تکنولوژی را پیگیری کنید و به این فکر کنید که آینده به کدام سمت می‌رود و چه چیز‌های جدیدی ممکن است ساخته شود؟ اینگونه می‌توانید اولین کسی باشید که یک ایده را پیدا می‌کنید. توجه داشته باشید که چون ایران کمی از کشورهای پیشرفته فاصله دارد، پس بسیاری از ایده‌ها می‌تواند برای این اکوسیستم هم جدید باشند.

 

در راستای ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی پرس و جو کنید

موضوعات مورد علاقه خودتان را پیدا کنید و در مورد آن با دیگران گفتگو کنید؛ برای مثال اگر دوچرخه سواری دوست دارید، به یک فروشگاه دوچرخه و یا یک پیست بروید و با مشتریان، فروشندگان و ورزشکاران صحبت کنید. شاید فروش لوازم یدکی دوچرخه در منطقه و شهر شما جواب بدهد. این را با پرس وجو و بررسی می‌توانید بدست بیاورید.

 

 در زمینه‌های مورد تخصص خودتان ایده پردازی کنید

بهترین روشی که می‌توانید با آن به ایده های جدید برای کسب و کار اینترنتی برسید، این است که بر روی خودتان تمرکز کنید. فکر کنید از تمام چیز‌هایی که بلد هستید چگونه می‌توانید استفاده کنید. برای این کار شاید لازم باشد تا مهارت‌های خودتان را بهبود دهید و کمی جستجو کنید؛ برای مثال طراح وب هستید؟ خب می‌توانید یک وبسایت برای کار طراحی وب و راهنمای طراحی سایت بسازید.

 

کیفیت سنجی ایده کسب و کار اینترنتی

بعد از اینکه یک ایده پیدا کردید، باید از خودتان بپرسید که آیا ایده‌تان از دسته ایده های قابل اجرا در ایران است یا نه؛ برای مثال ممکن است ایده‌ راه‌اندازی یک آژانس فضایی در عصر حاضر چندان درآمد‌زا نباشد. باید ببینید ایده‌ای که دارید تا چه حدی نیاز مصرف کنندگان مختلف را برطرف می‌کند.

ممکن است حتی ایده‌ شما جزو ایده های قابل اجرا در ایران باشد، ولی پس از سرمایه گذاری روی آن و گذشت زمان، متوجه شوید که آن ایده چندان هم کارآمد نیست. اینگونه هم سرمایه و هم وقت خودتان را هدر داده‌اید. با کمی تحقیق و پرس و جو در مورد بازار می‌توانید جلوی خسارت‌های آینده را بگیرید. البته توجه داشته باشید که زیاد سخت نگیرید! هر ایده‌ای ممکن است عجیب باشد، ولی شاید همان ایده بتواند خیلی چیز‌ها را متحول کند.

 

استراتژی نیچ مارکتینگ در ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی

نیچ مارکت Niche Market را شنیده‌اید؟ ما به آن گوشه بازار می‌گوییم. جایی که خیلی شلوغ و پلوغ نیست، اما می‌شود کسب و کار پر رونقی را در آنجا شروع کرد؛ چراغ خاموش اما پر بنیه و پر درآمد. به عبارت دیگر نیچ مارکت بخش کوچک و ویژه‌ای از بازار است که محصول یا خدمات ما را برای برآوردن نیازهای مشتریان آن بخش متمرکز می‌کنیم و رقیب خیلی بزرگی هم نداریم.

نیچ مارکتینگ یک استراتژی کارآمد برای کسب و کارهای کوچکی است که می‌خواهند با صرف بودجه کم، محصول یا خدمات‌شان را به بخش خاصی از بازار معرفی کرده، به فروش برسانند و شانس خود را برای زنده ماندن در رقابت با شرکت‌های بزرگ افزایش دهند. خیلی‌ها و به ویژه استارتاپ‌ها به نیچ مارکت (یا نیش مارکت) تنها به عنوان راهبردی برای ورود به بازار، معرفی محصول به مشتری و دریافت بازخورد نگاه می‌کنند؛ در حالی که این رویکرد در سازمان‌های بزرگ و با جریان درآمدی بالا هم به دفعات و برای افزایش حاشیه سود مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک وب سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنید یک حالت این است که یک فروشگاه با دسته بندی‌های فراوان از هرچیزی که به فکرتان می‌رسد را روی فروشگاه قرار دهید. در این حالت شما چندین مشکل جدی خواهید داشت؛ اول از همه هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی، دوم تامین کالا، سوم بارگذاری آن‌ها روی سایت و چهارم تولید محتوای جذاب برای این محصولات است. نکته مهم‌تر از همه این است که باید آموزش سئو را از قبل دیده باشید و حتی پس از آموزش، سئو کردن سایت برای تک تک این محصولات کار را برای شما غیر ممکن خواهد کرد.

پیشنهاد ما براساس تجربه این است که راه اندازی فروشگاه در یک زمینه خاص چند صد برابر فروشگاه در زمینه‌های مختلف بازدهی خواهد داشت. اگر شما برادر، پدر یا دوست و آشنایی دارید که تامین کننده لوازم یدکی خودرو است، راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو برای شما یک مزیت است. تازه گزینه بهتر این است که لوازم یدکی یک برند خاص یا یک یا چند مدل اتومبیل خاص را روی سایت قرار دهید و به تدریج محصولات و برندهای بیشتری را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید.

مثال، سایت tip-tik.com :

مهندس صادقی که از مشتریان خوب ما در سایت ساز سی فایو هستند، به دلیل اینکه یکی از اقوام نزدیک‌شان از تامین کنندگان بزرگ پوشاک مشهد بودند، از این فرصت استفاده کرد و یک فروشگاه آنلاین حرفه‌ای در زمینه پوشاک راه‌اندازی نمود، آدرس سایت آقای صادقی تیپ تیک دات کام است، کار جالب آقای صادقی این است که برای شروع اولویت خود را روی پوشاک کودکان به صورت تخصصی قرار دادند. 

پس اگر به دنبال انتخاب ایده برای کسب و کار اینترنتی هستید، یک شاخه خاصی که در آن مزیت رقابتی دارید مانند کسب و کار پوشاک، کسب و کار اینترنتی ورزشی و… را انتخاب کرده و تمرکز خود را روی سئو کردن سایت روی آن محصول بگذارید. بالاخره توان انرژی و سرمایه افراد برای اجرای ایده کسب و کار جدید محدود است؛ پس چه بهتر که این سرمایه در جای درستی سرمایه گذاری شود.

 

اجرای ایده های راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه هم امکان پذیر است ؟

شما می‌توانید با راه‌اندازی یک وب سایت در محدوده منطقه یا شهرتان، ایده خود را تست کنید و چنانچه آن ایده از ظرفیت خوبی برخوردار بود، رفته رفته آن را گسترش دهید. ایده های جدید کارآفرینی اینترنتی که می‌توان برای شروع در هر شهری آن‌ها را بصورت آزمایشی شروع کرد عبارتند از خشکشویی آنلاین شهر شما، خدمات اتومبیل مثل تعویض روغن آنلاین و یا کارواش سیار اینترنتی، تحویل صبحانه و یا میوه بصورت آنلاین، پیک موتوری، سرویس حمل و نقل اشتراکی و ده‌ها ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی دیگر که هرکدامشان در سطح کشور تبدیل به بزرگترین استارتاپ حوزه خود شدند را شما نیز می‌توانید در سطح منطقه یا شهرستان‌تان اجرا کنید.

هیچ وقت این جمله را فراموش نکنید به قول رد هافمن اگر محصول اولیه شما موجب شرمساری‌تان نشود، نشان دهنده این است که خیلی دیر شروع کردید! یا بقول سایمون سینک، رویای بزرگ داشته باشید ولی با قدم‌های کوچک شروع کنید، مهم‌تر از هر چیزی این است که شـروع کنید.

تصویر مرد در حال ایده پردازی کسب و کار آنلاین

بهترین ایده های کسب و کار اینترنتی

در میان تعداد نامحدود ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، برخی از این ایده‌ها با استقبال بیشتری در ایران روبرو شده‌اند؛ مثل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات مختلف، پیج‌های فروش صنایع دستی در اینستاگرام، بلاگری، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش مواد غذایی و…  از طرف دیگر گزینه‌های بسیار خوبی در میان ایده های کسب و کار اینترنتی اجرا نشده در ایران وجود دارد که جزو ایده های پولساز کسب و کار اینترنتی است و در صورتی که درست اجرا شود موفقیت خوبی کسب خواهد کرد. در این میان می‌توان به خشکشویی آنلاین، کارواش آنلاین، سایت اجاره اتومبیل، ارائه خدمات آنلاین به سالمندان، قالیشویی آنلاین و… اشاره کرد.

در پایان خوب است بدانید که بهترین ایده های کسب و کار اینترنتی را در وهله اول خودتان می‌توانید تعیین کنید. با نیازسنجی مناسب می‌توان در هر زمینه‌ای یک کسب و کار اینترنتی راه انداخت؛ به شرطی که طبق اصول لازم پیش رفته باشید.

2 Comments

  1. احسان گفت:

    نمونه سایت دیجی کالایی که تو سی فایو گذاشتید واقعا عالی سرعت و پرفرمنسش رو تو جی تی متریکس چک کردم A بود شما نمونه جدید دیجی کالا رو هم دارید؟

    • رسول گفت:

      بسیار عالی، بله نمونه نیوکالا رو ملاحظه بفرمایید دقیقا شبیه نسخه جدید 7-1397 دیجی کالاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *