چگونه سایت بسازیم؟

برای درست کردن سایت از کجا شروع کنیم؟

پیش از هر اقدامی برای طراحی سایت، باید بدانید که اصلا هدف‌تان از راه‌اندازی سایت چیست؟ داشتن سایت به درد کسب و کار شما می‌خورد؟ ساخت فروشگاه اینترنتی سود بیشتری دارد یا سایت وبلاگی؟ آیا بازار کسب و کارتان را کاملا می‌شناسید؟ ایجاد یک سایت قرار است کدام مشکل شما را رفع کند؟ دانستن هدف از ایجاد سایت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که پیش از راه‌اندازی باید کاملا مشخص شود.

چرا درست کردن سایت اهمیت خیلی بالایی دارد؟

امروزه ورود به فضای آنلاین لازمه گسترش و ارتقا هر کسب و کاری شده است. یک سایت خوب می‌تواند چهره بسیار مناسبی برای کسب و کار شما در دنیای دیجیتال باشد. از آنجایی که افراد زیادی برای رفع مایحتاج خود این فضا را نسبت به سرگردانی در فروشگاه‌ها و مراکز دیگر ترجیح می‌دهند، داشتن سایت امری مهم محسوب می‌شود. فرقی نمی‌کند مغازه شما کوچک باشد یا بزرگ، یک شعبه داشته باشید یا چندتا؛ زیرا در نهایت مشتریانی که در بازار سنتی مورد خطاب قرار می‌گیرند محدود هستند؛ اما با داشتن سایت، شما در هر شهر و منطقه‌ای شعبه دارید و می‌توانید حجم بسیار زیادی از مردم را مورد خطاب قرار دهید. 

چگونه وبسایت بسازیم؟ راه‌های درست کردن سایت

روش‌های بسیاری برای راه‌اندازی سایت وجود دارد که بعضی از آن‌ها مانند برنامه نویسی بسیار زمان‌بر و گران هستند؛ به همین دلیل استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

روش‌هایی مانند:

  • درست کردن سایت از طریق ساخت یک وبلاگ و سپس نصب دامنه بر روی آن
  • استفاده از سیستم مدیریت محتوا یا CMS مثل وردپرس که قابلیت‌های زیادی را برای ایجاد وبسایت‌های مختلف با کاربردهای گوناگون مثل فروشگاهی، شرکتی و… دارند.

حال سی فایو قصد دارد نحوه درست کردن وبسایتی را به شما معرفی کند که هیچ نیازی به دانش فنی ندارد و حتی اگر هیچ پیش زمینه‌ای در حوزه سایت نداشته باشید هم در جریان قرار خواهید گرفت.

  • استفاده از انواع سایت ساز: پس از عضویت می‌توانید به راحتی سایت خود را راه‌اندازی کنید. اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را دارید می‌توانید از فروشگاه ساز سی فایو استفاده کنید.

مراحل درست کردن سایت چیست؟

بعضا افراد برای افزایش درآمد سایت درست می‌کنند؛ بعضی‌ها هم درست کردن سایت را برای اینکه برندشان را به مخاطبان بیشتری معرفی کنند، انجام می‌دهند. واضح بودن این هدف در ذهن صاحب کسب و کار، تاثیر خوبی در روند راه‌اندازی سایت خواهد گذاشت. گاهی هم پیش می‌آید که شخصی برای سهولت کار خودش تصمیم می‌گیرد سایت طراحی کند و هیچ وجه فرقی ندارد که قصد ساخت سایت شخصی را داشته باشد یا هر نوع سایت دیگری.

وقتی هدف از راه‌اندازی سایت مشخص شد، جستجو و تصمیم‌گیری برای نام برند و اسم سایت را آغاز کنید. همچنین می‌توانید در این روند مدل کسب و کار، استراتژی بلند مدت و در کل برنامه ریزی‌های لازم برای رشد کسب و کار را مشخص کنید. حالا که ذهن‌تان، آمادگی کامل در مورد برنامه‌ها و چگونگی کسب و کار را دارد، وقت آن رسیده که مراحل راه‌اندازی سایت را آغاز کنید.

اما به‌طور کلی مراحل درست کردن سایت، در ۳ قدم خلاصه می‌شود:


خرید هاست

خرید دامنه

انتخاب سیستم مدیریت محتوا و نصب آن بر روی هاست

برای اینکه بفهمید چگونه در اینترنت سایت بسازیم، به مراحل کلی راه‌‌اندازی سایت توجه کنید.

خرید هاست

می‌دانیم که تمامی اطلاعات اینترنت بر روی سرور‌های مختلفی قرار دارند. کوچک‌ترین اطلاعات در اینترنت هم نیاز به یک فضای مشخص بر روی سرور دارد. سرور به بخش‌های کوچکی برای میزبانی اطلاعات مختلف تقسیم می‌شود که به هرکدام از این بخش‌های کوچک، هاست می‌گوییم؛ برای مثال، فرض کنید می‌خواهید یک ویلای مجلل بسازید. اولین چیزی که برای ساختن ویلا نیاز دارید چیست؟ قطعا یک تکه زمین که بتوانید روی آن ساختمان موردنظرتان را بسازید. هاست فضایی است که نقش این زمین را برای سایت ایفا می‌کند. شما باید بسته به میزان فضای موردنیازتان، یک مدل هاست اجاره کنید. هاست معمولا یک ساله اجاره می‌شود. هاست در انواع اشتراکی، نیمه اختصاصی، اختصاصی، ابری، هاست وردپرس و هاست ایران قابل استفاده است.

هاست اختصاصی و نیمه اختصاصی


در هاست اختصاصی یک سرور به‌طور کامل رد اختیار یک سایت قرار می‌گیرد که هزینه بسیار بالایی دارد و برای سایت‌های بزرگ مناسب است. در هاست نیمه اختصاصی نیز یک سرور به چند بخش محدود، برای میزبانی تعداد محدودی سایت تقسیم می‌شود.

هاست اشتراکی


در هاست اشتراکی یک سرور به بخش‌های مختلف تقسیم شده و هر بخش وظیفه میزبانی از یک سایت را بر عهده دارد. مثلا در این نوع ممکن است یک سرور هزاران سایت را میزبانی کند.

هاست وردپرس


هاست وردپرس، یک هاست لینوکس است که برای میزبانی از سایت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با وردپرس راه‌اندازی شده‌اند.

هاست ایران


به هر هاستی که در کشور ایران راه‌اندازی شده باشد هاست ایران می‌گویند.

انتخاب دامنه سایت

دامنه همان آدرس سایت است. همان چیزی که کاربران را به سمت سایت شما هدایت می‌کند؛ مثلا دامنه سایت سی فایو، see5.net است. بهتر است برای درک بهتر مفهوم دامنه مثالی بزنم. فرض کنید یک کلبه جنگلی کنار یک دریاچه خریداری کرده‌اید، قطعا یک آدرس و کدپستی برای آن کلبه وجود دارد. آدرسی که بتوانید آن را برای دوستان‌تان بفرستید تا به شما سر بزنند. دامنه نقش همان آدرس و یا کدپستی، که منحصر به فرد شماست، را برای سایت ایفا می‌کند. دامنه‌‌ها با انواع پسوند‌ها قابل خریداری هستند؛ معروف‌ترین دامنه ایرانی، دامنه ir و معروف‌ترین دامنه بین‌المللی هم com است. انواع دیگری از دامنه مانند net ،org ،info edu و… وجود دارد که شما بسته به حوزه کسب و کارتان، می‌توانید ‌از آن‌ها استفاده کنید. پس از ثبت دامنه، نیاز است آن را با هاست خریداری شده لینک کنید.

انتخاب سیستم مدیریت محتوا 


سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) یا به اختصار CMS، برنامه‌ای است که امکان تولید، ویرایش، انتشار و حذف محتوا را به ما می‌دهد. سیستم‌های مدیریت محتوا انواع مختلفی دارند؛ از جمله وردپرس، جوملا، دروپال، مجنتو و… در میان همه این‌ها، وردپرس بیشترین محبوبیت را دارد. امروزه اکثر سایت‌های بزرگ بر پایه وردپرس ساخته شده‌اند. سایت ساز سی فایو نیز بر پایه وردپرس راه‌اندازی شده است. وقتی سیستم مدیریت محتوای موردنظرتان را پیدا کردید، باید آن را بر روی هاست نصب کنید تا سایت‌تان در اینترنت نمایش داده شود. 

چگونه در گوگل رایگان سایت بسازیم؟ اصلا امکانش هست؟


راه‌اندازی سایت کاملا رایگان اصلا منطقی نیست؛ زیرا طراحی یک سایت هزینه‌های بسیاری از جمله هزینه دامنه، هاست، راه‌اندازی و… دارد که اصلا امکان ندارد شرکت یا شخصی همه این امکانات را رایگان ارائه دهد. بهترین شرکت‌ طراحی سایت معمولا یک بازه زمانی، مثلا یک هفته‌ای، تعیین می‌کند برای اینکه کاربر آزادانه و رایگان با سایت کار کند. پس از اتمام آن مدت، مخاطب در صورت رضایت می‌تواند یکی از انواع تعرفه طراحی سایت خریداری کند. برخلاف رایگان بودن، طراحی سایت ارزان می‌تواند بسیار مفید باشد. شرکت‌های بسیاری هستند که امکانات خوبی را به همراه قیمت مقرون به‌صرفه به شما ارائه می‌دهند. حال بسته به امکانات اضافه‌ای که شما بخواهید قیمت کمی افزایش پیدا می‌کند. 

با سی فایو چگونه سایت بسازیم؟

ابتدا وارد بخش سایت ساز سی فایو می‌شوید.

در صفحه زیر در سایدبار سمت راست می‌توانید انواع قالب‌ها را انتخاب کنید. 

پس از انتخاب قالب در سمت چپ صفحه نمونه‌هایی از قالب انتخابی شما برایتان نمایش داده می‌شود. 

سپس می‌تواند هر کدام را به دلخواه انتخاب کنید و قالب پیاده سازی شده در سایت با جزئیات کامل برای شما نمایش داده می‌شود.

در صورت پسند شدن قالب سایت می‌توانید از قسمت بالا سمت راست بر روی دکمه ساخت کلیک کنید.

سپس برای شما صفحه‌ای باز می‌شود که باید مشخصات خود را جهت تایید اعتبار وارد کنید.

تبریک! بعد از ثبت نام، سایت شما آماده است.

بعد از ثبت سایت پیامکی حاوی اطلاعات ورود به پنل مدیریت برای شما ارسال می‌شود که می‌توانید وارد اکانت خود شده و سایت را مطابق سلیقه خود شخصی سازی کنید.

حالا که متوجه شدیم چگونه یک سایت اینترنتی بسازیم، چطوری به بقیه معرفیش کنیم؟

راه‌اندازی سایت تنها یک قسمت ماجراست؛ قسمت مهم اینجاست که چگونه سایتی که درست کردیم را به یک سایت موفق تبدیل کنیم؟ به عنوان مثال، اکثرا هدف از ساخت سایت شخصی، برندسازی و معرفی بیشتر شخص به بازار موردنظر است. اگر آن شخص تنها سایت را راه‌اندازی کند و هیچ تلاشی برای معرفی آن نکند، واضح است که به هدف خود نرسیده. اینجاست که هرچقدر با استمرار بیشتر و اصولی‌تر روی سایت کار کنید و آن را بهینه سازی کنید، مخاطب بیشتری را جذب خواهید کرد، درآمد بیشتری خواهید داشت و در نهایت نتیجه بهتری خواهید گرفت.

حال می‌خواهیم رمز و راز درست کردن یک سایت موفق را در قالب ۷ نکته طلایی به شما بگوییم به نکاتی که در ادامه بیان کردیم توجه کنید.

۱- به خودشناسی برسید!

شناخت کامل کسب و کار از نون شب واجب‌تره! اگر به طور کامل نقاط ضعف و قوت کسب و کارتان را نشناسید، شناخت کامل بر روی بازار هدف نداشته باشید، هیچوقت نمی‌توانید آن را به سمت موفقیت هدایت کنید. بیایید کسب و کار را به یک انسان تشبیه کنیم. انسانی که به طور کامل ویژگی‌ها و علایق خودش را شناخته است، به راحتی در راه رسیدن به اهدافش قدم بر می‌دارد. همه چیز برای این شخص آشکار بوده و به آسانی تصمیمات درست را برای رسیدن به هدف می‌گیرد. در کسب و کار نیز داستان همین است، شناخت کامل ویژگی‌های کسب و کار به شما کمک می‌کند بهترین تصمیمات را برای توسعه کسب و کار بگیرید. پس همین حالا یک قلم و کاغذ بردارید و شروع کنید به نوشتن ویژگی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف کسب و کارتان. این کار ابعاد گسترده‌ای از کسب و کار را برای شما آشکار خواهد کرد.

۲- رقبا را بشناسید

دومین قدمی که باید پس از درست کردن سایت بردارید، شناخت رقبا و تحلیل عملکرد آن‌هاست. آنالیز سایت‌های موفق در حوزه کاری خودتان، می‌تواند بسیار کارساز باشد. اگر بتوانید تحلیل درستی از رقبا به دست آورید، انگار به تجربه چند ساله آن‌ها دست پیدا کردید. این به این دلیل است که اکثر کسب و کارها با صدها آزمون و خطا به یک روش درست می‌رسند؛ اما شما با تحلیل کسب و کارشان، فوت و فن را پیدا کرده و راه چندین و چند ساله را به سرعت طی می‌کنید.

۳- برای ایجاد سایت وقت شناس باشید

درست کردن سایت باید در زمان درست صورت بگیرد. حتما قبل از اینکه اقدام به ایجاد سایت کنید، مطمئن شوید که محصول مشخصی برای فروش دارید، هدف مشخصی دارید، برنامه‌ای دارید که طبق آن می‌دانید یک یا دو سال آینده می‌خواهید در چه نقطه‌ای قرار بگیرید. همچنین صرف وقت و انرژی کافی نکته مهمی در راه‌اندازی سایت است. اگر خودتان زمان رسیدگی روزانه به سایت را ندارید، مطمئن شوید که یک فرد متخصص این کار را برای شما انجام می‌دهد.

۴- به سئو سایت اهمیت بدهید

سئو مجموعه فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهیم تا سایت ما در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل و در وهله بعد، در رتبه ۱ آن صفحه قرار بگیرد؛ به عنوان مثال تعدادی از این فعالیت‌ها عبارتند از: ایجاد امنیت بالا، اطمینان از سرعت بالای سایت، تولید محتوای مداوم، جلب رضایت کاربر و… دلیل این کار این است که با قرار گرفتن در صفحه اول نتایج و سپس لینک اول، می‌توانیم حجم زیادی از مخاطبان بازار هدف را به خود اختصاص دهیم و اینجاست که سودآوری شما آغاز می‌شود. اگر خودتان در زمینه سئو سر رشته‌ای ندارید، حتما از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

۵- محتوای با ارزش تولید کنید

تا زمانی که ارزشی به مخاطب ارائه نکنید، نمی‌توانید او را به سمت خود جذب کنید. این ارزش می‌تواند یک محصول یا یک خدمت باشد که مشکل او را رفع می‌کند؛ به عنوان مثال، در ساخت سایت گردشگری، چیزی که نیاز مخاطب را رفع می‌کند، اطلاعاتی از مکان‌های گردشگری به همراه تصاویر و تورهای مرتبط و… است؛ هیچ گاه یک مطلب سیاسی در سایت گردشگری برای مخاطب ارزش ایجاد نمی‌کند.

۶- در تبلیغات خلاق باشید

تبلیغ بخش مهمی از رشد کسب و کار شماست؛ اما امروزه همه مردم از تبلیغات فراری‌اند ! تبلیغات باید تا حدی خلاقانه باشد که مخاطب احساس نکند می‌خواهید چیزی به او بفروشید. در چیدن استراتژی تبلیغ باید بسیار هوشمندانه عمل کنید و در نوشتن متن تبلیغ خلاق باشید؛ در این صورت است که مخاطب فکر می‌کند خودش شما را پیدا کرده و از شما خرید می‌کند.

۷- نیاز کاربر را بشناسید

شناخت مخاطبان هدف نیز یک موضوع بسیار مهم در روند موفقیت شماست؛ چرا که تنها در صورتی می‌توانید رضایت مخاطب را برانگیزید که نیاز او را به طور کامل شناخته باشید و آن نیاز را مطابق با خواسته او برطرف کنید. 

۸- سایت را به حال خود رها نکنید

پس از اینکه تمام مراحل بالا را طی کردید و محتوای مناسبی در سایت خود قرار دادید، آن را به امان خدا ول نکنید. در واقع شما باید بتوانید با تحلیل و بررسی مخاطبان‌تان، نیاز آن‌ها را کشف کنید و راه‌های رفع آن نیازها را شناسایی و در جهت ارتقا و پیشرفت کسب و کارتان بکار گیرید. برای تحقق این امر می‌توانید از ابزارهای تحلیل سایت مانند گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول استفاده کنید.

چگونه شخصا طراحی سایت کنیم؟

برای درست کردن سایت روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها که معمولا بسیار مورد استقبال نیز قرار می‌گیرد این است که خودتان شخصا اقدام به طراحی سایت کنید.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که تصمیم گرفتید شخصا طراحی سایت کنید برای اطلاع از جزئیات ادامه مطلب را مطالعه کنید.

برخی مراحل همچون خرید دامنه و هاست از جمله مراحل ثابتی هستند که شما از هر روشی اقدام کنید باید آن‌ها را پشت سر بگذارید.

اگر مبتدی هستید و با مراحل طراحی سایت آشنایی ندارید، می‌توانید از طریق آموزش‌های کوتاه و مفیدی که سی فایو برای شما در نظر گرفته با اصول و استانداردهای طراحی سایت آشنا شوید و سپس آن‌ها را پیاده سازی کنید.

سریع‌ترین و راحت‌ترین روش استفاده از امکانات وردپرس است؛ زیرا به راحتی قابل اجراست، اکثر خدمات آن رایگان است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیاده سازی می‌شود.

از طرفی هر زمان که اراده کنید، می‌توانید محتوای سایت را بروزرسانی کنید و یا تغییرات لازم را اعمال کنید.

البته اگر به علم برنامه نویسی مسلط هستید، می‌توانید از این روش نیز استفاده کنید؛ اما خوب است بدانید که طراحی سایت اختصاصی بسیار زمانبر و پیچیده است.

پیشنهاد ما این است که اگر حتی قصد دارید شخصا طراحی سایت کنید از تیم پشتیبانی سی فایو کمک بگیرید تا شما را با بدیهیات و مراحل ابتدایی این حوزه آشنا کند؛ سپس قدم به قدم و به کمک راهنمایی‌ها و آموزش‌های سی فایو مراحل بعدی را پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

ساختن سایت چگونه است؟

نحوه درست کردن سایت بستگی به روش آن دارد. در روش معمول شما باید دامنه و هاست خریداری کنید سپس یک سیستم مدیریت محتوا بر روی هاست نصب کنید. اما سی فایو همه این مراحل را به صورت خودکار برای شما در کمتر از ۵ دقیقه انجام می دهد.

آیا پس از ساختن سایت دامنه اختصاصی دارم؟

بله پس از ساختن سایت و پس از ۷ روز تست رایگان، زمانی که یکی از تعرفه های سی فایو را تهیه کنید، پیوند سی فایو از دامنه شما حذف شده و یک دامنه اختصاصی خواهید داشت.

آیا بدون داشتن دانش برنامه نویسی در کار کردن با سایت به مشکل میخوریم؟

خیر کار با سی فایو بسیار آسان است؛ شما بدون نیاز به دانش برنامه نویسی، میتوانید سایتتان را راه اندازی و مدیریت کنید.

آیا پس از طراحی سایت من در گوگل دیده می شود؟

بله تمامی سایتهای طراحی شده توسط سی فایو سازگار با اصول سئو راه اندازی شده اند. به همین ترتیب شما هیچ مشکل فنی برای دیده شدن در گوگل نخواهید داشت. 

  1. کتایون گفت:

    سلام. ممنون از مطالبتون که منو به طور کامل برای ساخت سایت حرفه ای راهنمایی کرد. دوتا سوال داشتم
    یکی اینکه ایا میشه رایگان سایت بسازیم؟ و این رایگان بودنه محدودیت داره؟
    دوم اینکه اگر تو مراحل درست کردن سایت به مشکل خوردم باید چیکارکنم؟

    1. see5 گفت:

      سلام دوست عزیز
      روند ساختن سایت رایگان هست و تا ۷ روز هم می‌تونید به صورت کاملا رایگان امکانات سایت رو تست کنید و کار کنید باهاش. بعد از ۷ روز باید یکی از تعرفه‌های طراحی سایت رو از سی فایو خریداری کنید.
      اگر توی روند ساختن سایت به مشکل برخوردید با پشتیبانی سی فایو تماس بگیرید تا در لحظه راهنمایی‌تون کنیم و مشکل رو رفع کنیم.

  2. فاطمه ضرابی گفت:

    سلام
    وقت بخیر برای درست کردن سایت در حوزه فروش فایل باید چه اقدامی انجام بدم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور یک سایت بسازم

    1. see5 گفت:

      سلام
      فقط کافیه قالب موردنظرتون رو از صفحه قالب‌ سایت پیدا کنید و شروع به ساخت سایت کنید. روند ساختن سایت با سی فایو به راحتی آب خوردنه؛ توی همین صفحه قدم به قدم این روند رو بهتون توضیح دادیم.

  3. سمانه نثاری گفت:

    سلام وقت‌تون بخیر. یه سوال داشتم. بعد از ساختن سایت پسوند سی فایو از آدرس سایت حذف میشه یا نه؟

    1. see5 گفت:

      سلام
      بله؛ بعد از اینکه سایت‌تون رو ساختین و یکی از تعرفه‌های طراحی سایت رو خریداری کردین، پسوند سی فایو از سایت شما حذف میشه.

  4. admin گفت:

    باسلام و احترام قیمت بسته های سی فایو رو میتونید از منوی بالا گزینه تعرفه ها مشاهده بفرمایید .

چهار + 15 =